Regulamin Rozliczeń
Transakcji
(obrót niezorganizowany)

Archiwum zmian

Zmiany, które weszły w życie od dnia:
W dniu 16 lipca 2024 roku weszły w życie zmiany do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) w związku z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 7 maja 2024 r. zatwierdzającą zmiany dokonane uchwałą Nr 17/596/23 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 14 czerwca 2023 r. (zmienioną uchwałą Nr 17/626/24 Rady Nadzorczej KDPW_CCP z dnia 25 kwietnia 2024 r.).

Zmiany nastąpiły w szczególności w celu:
  • dostosowania przepisów regulaminu do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniających je rozporządzeń i dyrektyw (UE), a polegają na wprowadzeniu do zapisów regulaminu:
    • drugiego zasobu celowego - przeznaczonego na pokrycie ewentualnych strat powstałych w razie niewykonania przez uczestników rozliczających zobowiązań wynikających z transakcji przyjętych przez KDPW_CCP S.A. do rozliczenia lub w wyniku zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem tych zobowiązań, który w razie stwierdzenia przypadku naruszenia powinien zostać użyty po wykorzystaniu wpłat wniesionych do właściwego funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania przez uczestnika rozliczającego. W związku z tym, KDPW_CCP S.A. będzie zobowiązany do pokrycia strat na wypadek niewykonania zobowiązań wynikających z rozliczanych przez KDPW_CCP S.A. transakcji, do których wykonania jest zobowiązany kosztem majątku własnego:
      • przed wykorzystaniem środków wniesionych do właściwego funduszu, z wyłączeniem wpłaty wniesionej przez uczestnika, po stronie którego wystąpił przypadek naruszenia - środkami stanowiącymi pierwszy zasób celowy, z uwzględnieniem alokacji tych środków,
      • po wykorzystaniu wszystkich środków wniesionych do właściwego funduszu zabezpieczającego – środkami stanowiącymi drugi zasób celowy, z uwzględnieniem alokacji tych środków, a w dalszej kolejności
      • pozostałymi środkami własnymi przeznaczonymi na pokrycie tych strat.
    • możliwości zwrócenia się przez KDPW_CCP S.A., w przypadkach tam określonych, do uczestników rozliczających o rozwiązanie w całości lub w części rozliczanych transakcji, których są drugą stroną rozliczenia (tear up), albo o obniżenie wartości korzyści/kuponu odsetkowego, jaka przysługuje lub będzie przysługiwać tym uczestnikom rozliczającym (VMGH). KDPW_CCP S.A. będzie mógł w sytuacjach szczególnych zwrócić się do uczestników, jeżeli podjęte przez niego działania nie mogą doprowadzić do wykonania w całości zobowiązania wynikającego z rozliczenia transakcji przyjętej do systemu rozliczeń:
      • po wykorzystaniu środków systemu gwarantowania w kolejności oraz w wysokości określonej w przepisach regulaminu (dotyczy VMGH),
      • po podjęciu działań w obrocie zorganizowanym, które nie doprowadziły do wykonania tego zobowiązania w całości (dotyczy tear up).  Zmiana warunków transakcji będzie wymagała zgody uczestników rozliczających będących stroną rozliczenia co najmniej 2/3 wartości pozycji zarejestrowanych w systemie rozliczeń, których dotyczy ta zmiana, przy czym uczestnicy ci będą zobowiązani do złożenia oświadczenia o wyrażeniu albo niewyrażeniu tej zgody (jeśli takiego oświadczenia nie złożą w odpowiednim terminie nie będą uwzględniani przy obliczeniu większości kwalifikowanej). W przypadku zmiany warunków w zakresie dotyczącym VMGH, KDPW_CCP S.A. nie będzie zobowiązany do wypłaty świadczeń z tytułu bieżących rozliczeń transakcji, w wysokości przewyższającej ustalony wskaźnik podziału redukcji wartości, zaś uczestnicy rozliczający pozostaną zobowiązani w pełnej wysokości wobec KDPW_CCP S.A. do wypłaty tych świadczeń. Z kolei w przypadku dotyczącym tear up, strony rozliczenia nie będą zobowiązane do wykonania rozliczanej transakcji w wysokości określonej w uzgodnionym limicie.
    • uprawnienia po stronie KDPW_CCP S.A., które może być zrealizowane w stosunku do uczestnika rozliczającego w sytuacji stwierdzenia przez KDPW_CCP S.A. przypadku naruszenia (defaultu), do wstrzymania wypłat na rzecz uczestników rozliczających:
      • wszystkich środków z systemu zabezpieczania płynności rozliczania transakcji, oraz
      • wartości świadczeń z tytułu bieżących rozliczeń, jakie przysługują lub będą przysługiwać tym uczestnikom rozliczającym.  Wstrzymanie powyższych płatności będzie następowało do czasu zakończenia działań związanych z obsługą przypadku naruszenia uczestnika rozliczającego i zamknięcia jego pozycji, ale nie później niż przez okres 10 dni roboczych licząc od dnia stwierdzenia tego defaultu. KDPW_CCP S.A. będzie nadal pozostawał zobowiązany do bieżącego wyliczania wartości świadczeń z tytułu bieżących rozliczeń, jakie przysługują lub będą przysługiwać tym uczestnikom rozliczającym, w okresie, w którym wypłata tych korzyści została wstrzymana. Po zakończeniu okresu, w którym wypłata środków została wstrzymana, KDPW_CCP S.A. dokona na rzecz uczestników rozliczających płatności tych środków (skompensowanych do jednej należności pieniężnej);
    • przypadku, jeżeli KDPW_CCP S.A. uruchomi plan naprawy, o którym mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132, może zaproponować uczestnikowi rozliczającemu będącemu stroną zobowiązania, w zakresie którego KDPW_CCP S.A. nie dokonał zgodnie z regulaminem płatności, inny sposób wykonania tego zobowiązania, w szczególności odroczenie terminu płatności, lub zmianę treści tego zobowiązania (wymagana jest zgoda tego uczestnika);
    • podwyższenie wysokości wpłat dodatkowych do danego funduszu zarządzanego przez KDPW_CCP S.A., które będą zobowiązani wnieść uczestnicy rozliczający w procesie obsługi defaultu uczestnika rozliczającego (do maksymalnie 100% dotychczasowej wpłaty). W związku z tym, jeżeli w wyniku działań KDPW_CCP S.A. realizowanych w celu doprowadzenia do wykonania zobowiązania wynikającego z rozliczenia transakcji przyjętej do systemu rozliczeń, wysokość środków własnych KDPW_CCP S.A. spadnie do 110% ustalonej wysokości wymogu kapitałowego, KDPW_CCP S.A., przed wykorzystaniem pozostałych środków własnych, będzie wzywał tych uczestników do wniesienia do danego funduszu wpłat dodatkowych, nie wyższych niż 100% maksymalnej wysokości dotychczasowych wpłat, jaka wynika z ostatniej ich aktualizacji, o ile zobowiązanie wynikające z transakcji, które powinno być wykonane, jest zabezpieczone tym funduszem;
  • wprowadzenia klauzuli pozwalającej na modyfikację warunków rozliczanych transakcji w związku z zaprzestaniem opracowywania wskaźnika referencyjnego (WIBOR). KDPW_CCP S.A. będzie uprawniony do dokonywania modyfikacji warunków rozliczanych transakcji w celu dostosowania rozliczanych transakcji do nadzwyczajnych okoliczności, które będą miały wpływ na rozliczane transakcje, a za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, jak zmiana lub zaprzestanie opracowywania wskaźnika referencyjnego, zawieszenie opracowywania tego wskaźnika, czy inne nadzwyczajne okoliczności mające wpływ na rozliczane transakcje, z zastrzeżeniem ich określenia w regulaminie. Uruchomienie klauzuli będzie wymagało oświadczenia KDPW_CCP S.A. przekazanego uczestnikom rozliczającym, określającego szczegółowe kwestie dotyczące modyfikacji transakcji zgodnie z przepisami Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) oraz Szczegółowych Zasad Systemu Rozliczeń OTC, w tym termin, w którym następuje przedmiotowa modyfikacja. Dostosowanie warunków transakcji może wymagać od KDPW_CCP S.A. ustanowienia w systemie rozliczeń OTC dodatkowych pozycji technicznych w celu odzwierciedlenia w tym systemie skutków modyfikacji warunków transakcji. Pozycje te będą stanowiły treść transakcji i nie będą tworzyć nowego stosunku prawnego. Będą też miały wyłącznie charakter operacyjny, w związku z czym nie będą powodowały zwiększenia wartości nominalnej transakcji, której warunki są zmieniane. W wyniku modyfikacji warunków transakcji, KDPW_CCP S.A. ustali wysokość świadczenia wynikającego ze zmiany wyceny transakcji. Szczegółowe zmiany warunków transakcji (uwzględniające sposób: ustalenia wszelkich płatności pomiędzy stronami transakcji, jak również ustanowienia i zarejestrowania w/w pozycji operacyjnych) będą wymagały określenia ich w Szczegółowych Zasadach Systemu Rozliczeń OTC. W razie wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności konieczne będzie dostosowanie do tej sytuacji rozliczanych transakcji na poziomie tej regulacji szczegółowej (wymagane są zatem dodatkowe zmiany w Szczegółowych Zasadach Systemu Rozliczeń OTC). KDPW_CCP S.A. nie będzie zobowiązany do naprawienia szkód powstałych na skutek działań mających na celu dostosowanie warunków transakcji, chyba że zostaną one wyrządzone z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa KDPW_CCP S.A.;
  • wprowadzenia zasady, zgodnie z którą KDPW_CCP S.A. będzie wykorzystywał środki wniesione do funduszu zabezpieczającego OTC w celu wykonania zobowiązania uczestnika naruszającego, z uwzględnieniem odpowiedniej ich alokacji, które będzie uzależnione od zaangażowania uczestników w przeprowadzonej przez KDPW_CCP S.A. operacji aukcji:
    • w pierwszej kolejności będą wykorzystywane wpłaty wniesione przez tych uczestników, którzy nie uczestniczyli w aukcji lub nie złożyli oferty wymaganej zgodnie z przepisami Szczegółowych Zasad Systemu Rozliczeń OTC,
    • w drugiej kolejności będą wykorzystywane wpłaty wniesione przez tych uczestników, których oferty nie zostały zaakceptowane przez KDPW_CCP S.A., za wyjątkiem tych ofert, których wysokość odpowiadała wysokości oferty, która została zaakceptowana przez KDPW_CCP S.A.,
    • w ostatniej kolejności będą wykorzystywane wpłaty wniesione przez tych uczestników, których oferty zostały zaakceptowane przez KDPW_CCP S.A. lub odpowiadały warunkom ofert zaakceptowanych przez KDPW_CCP S.A., lecz zostały odrzucone z przyczyn niezależnych od uczestników rozliczających, którzy je złożyli.
  • wprowadzenia wymogu dostarczenia do KDPW_CCP przez podmiot ubiegający się o status uczestnika oraz przez uczestnika aktualnego kwestionariusza należytej staranności bankowości korespondencyjnej (CBDDQ, wzór opublikowany przez Grupę Wolfsberg). Kwestionariusz należytej staranności bankowości korespondencyjnej będzie aktualizowany przez uczestników w cyklu rocznym;
  • doprecyzowania niektórych kwestii szczegółowych, między innymi:
    • nadwyżek wniesionych przez uczestnika rozliczającego tytułem danego depozytu zabezpieczającego na właściwy rachunek prowadzony na rzecz KDPW_CCP S.A. ponad wymaganą wysokość depozytu zabezpieczającego, które stanowią również zabezpieczenie finansowe wniesione tytułem tego depozytu;
    • zawieszenia uczestnictwa w systemie rozliczeń również w przypadku rozpoznania przez KDPW_CCP S.A. ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego z podejmowanymi przez uczestnika stosunkami gospodarczymi, w szczególności w związku z informacją o zastosowaniu wobec niego środków ograniczających zgodnie z właściwymi przepisami prawa, informacją o wszczęciu postępowania w związku ze świadczeniem usług finansowych, na podstawie którego mogą zostać wobec niego zastosowane sankcje administracyjne za naruszenie przepisów prawa obowiązujących uczestnika, lub informacją o wydaniu wobec niego decyzji w sprawie zastosowania tych sankcji administracyjnych;
    • uczestnika naruszającego, który spowodował zawieszenie rozrachunku transakcji i pozostaje odpowiedzialny za poniesione przez KDPW_CCP S.A. straty, jakie powstały w związku z wycofaniem zlecenia rozrachunku transakcji dotkniętej lub wstrzymaniem realizacji tego zlecenia rozrachunku, jeżeli za działania te nie została określona opłata, o której mowa w Tabeli Opłat, do maksymalnej wysokości stanowiącej równowartość właściwego depozytu zabezpieczającego wymaganego w celu zabezpieczenia rozliczenia takiej transakcji (KDPW_CCP S.A. będzie informował uczestników o kosztach, jakie powstają w związku z zawieszeniem rozrachunku transakcji dotkniętej);
  • przyjęcia zasady, zgodnie z którą w przypadku, jeżeli w regulaminie dokonuje się zmian wprowadzających obowiązek dostarczenia przez uczestników rozliczających lub podmioty ubiegające się o status uczestnika dodatkowych dokumentów, uczestnicy, którzy w dniu wejścia w życie tych zmian posiadają ten status, są również zobowiązani do dostarczenia do KDPW_CCP S.A. tych dokumentów,
  • uregulowania kwestii ewentualnych nadwyżek, jakie mogą powstać po wykonaniu przez KDPW_CCP S.A. wszystkich zobowiązań wobec uczestników,
  • uregulowania, w ramach procesu zakupu na otwartym rynku, przypadku, w którym cena papierów wartościowych będących przedmiotem transakcji odkupu jest niższa od ceny wynikającej z transakcji dotkniętej, której rozrachunek został zawieszony,
  • wprowadzenia innych zmian porządkowych, dostosowawczych i przejściowych.


Jednocześnie Zarząd KDPW_CCP S.A. informuje, że KDPW_CCP S.A. zawiesza świadczenie w systemie rozliczeń OTC usługi rozliczania transakcji sprzedaży oraz transakcji repo i sell/buy-back, zawieranych w obrocie niezorganizowanym (OTC), których przedmiotem są instrumenty dłużne (debt), na warunkach określonych w dotychczasowym Regulaminie rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany).

Usługa rozliczania tych transakcji w systemie rozliczeń OTC pozostawała w dłuższym horyzoncie czasowym nieaktywna, ponieważ uczestnicy nie korzystają z tej oferty, a obecnie wymaga kolejnych dostosowań. Natomiast rozliczenia transakcji sprzedaży oraz transakcji repo i sell/buy-back, których przedmiotem są instrumenty dłużne (debt), są realizowane w ramach usługi oferowanej w innym systemie rozliczeń, który jest organizowany przez KDPW_CCP S.A. na podstawie Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót zorganizowany). Uchwała Nr 12/24 Zarządu KDPW_CCP S.A. z dnia 2 lipca 2024 r. w tej sprawie wejdzie w życie z dniem 16 lipca 2024 r. W związku z tym, że Regulamin rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) wymaga również dostosowania, zawieszenie ww. usługi następuje do czasu wejścia w życie zmian do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany), dokonanych uchwałą Nr 32/641/24 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 26 czerwca 2024 r., zaś z dniem wejścia w życie tych zmian KDPW_CCP S.A. definitywnie zaprzestaje świadczenia tej usługi.

W dniu 1 stycznia 2024 roku weszły w życie zmiany do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) w związku z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 27 października 2023 r. zatwierdzającą zmiany dokonane uchwałą Nr 27/606/23 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 25 września 2023 r.

Przyjęte zmiany w Tabeli Opłat stanowiącej załącznik nr 1 do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany), dotyczyły opłaty w zakresie zarządzania i administrowania środkami wnoszonymi przez uczestników rozliczających w ramach depozytów zabezpieczających oraz wpłat do funduszu zabezpieczającego OTC.

Zmiany polegały na wprowadzeniu:
  1. w przypadku opłaty za zarządzanie i administrowanie środkami pieniężnymi wniesionymi z tytułu wpłat do funduszu zabezpieczającego OTC oraz środkami wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających - obniżenia wysokości opłaty zmiennej z 20% na 18% wypracowanych na rzecz uczestników pożytków z zarządzania zabezpieczeniami;
  2. w przypadku opłaty naliczanej od środków pieniężnych wniesionych w euro:
  • jeżeli depozytowa stopa procentowa ogłaszana przez Europejski Bank Centralny jest dodatnia albo wynosi zero – uczestnicy będą wnosili opłaty stanowiące równowartość w euro, jaka wynika z iloczynu 1/360, stawki w wysokości 0,2% oraz podstawy naliczenia opłaty, przy czym kwota opłaty nie może być niższa niż równowartość 50 euro za dany miesiąc kalendarzowy;
  • jeżeli depozytowa stopa procentowa ogłaszana przez Europejski Bank Centralny jest ujemna – opłata w Tabeli Opłat bez zmian.

W dniu 1 stycznia 2022 r. weszły w życie zmiany do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) w związku z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 14 października 2021 r. zatwierdzającą zmiany dokonane uchwałą Nr 50/533/21 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 13 września 2021 r.

Przyjęte zmiany nastąpiły w Tabeli Opłat, stanowiącej załącznik nr 1 do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) i dotyczyły opłat z tytułu zarządzania i administrowania środkami wnoszonymi przez uczestników rozliczających w ramach depozytów zabezpieczających oraz wpłat do właściwych funduszy. Przedmiotowa zmiana miała na celu wprowadzenie takiej konstrukcji opłaty, która stanie się uniwersalna bez względu na sytuację makroekonomiczną i poziom stóp procentowych. W związku z tym konstrukcja i wysokość opłaty za zarządzanie i administrowanie środkami pieniężnymi wniesionymi z tytułu wpłat do właściwego funduszu oraz środkami wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających została zmodyfikowana w ten sposób, że składa się z części stałej naliczanej od wartości złożonych zabezpieczeń w środkach pieniężnych, będącej wynikiem iloczynu 0,07% (jest to obniżka z poziomu 0,1% kwartalnie) i podstawy naliczenia opłaty w danym kwartale, a także z części zmiennej w wysokości 20% wypracowanych na rzecz uczestników pożytków z zarządzania zabezpieczeniami. Z kolei w przypadku opłaty naliczanej od wniesionych papierów wartościowych, nastąpiło obniżenie stawki opłaty z 0,1% na 0,07% kwartalnie.

Czasowe obniżenie opłat za zarządzanie i administrowanie środkami wniesionymi z tytułu wpłat do funduszu zabezpieczającego OTC, a także środkami wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających (ppkt 5.1 Tabeli Opłat)
Obowiązywało od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Uchwała nr 11/494/21 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 29 marca 2021 r., zmieniona uchwałą nr 31/514/21 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 29 czerwca 2021 r.

Obniżka opłat za uczestnictwo w typie uczestnictwa „uczestnik nierozliczający”. Opłata ta za rok 2021 wynosiła 5000 zł, jeżeli zawarcie umowy nastąpiło w pierwszym półroczu 2021 roku - opłata za ten rok pobierana była w pełnej wysokości obniżonej stawki (5000 zł), a jeśli w drugim półroczu 2021 roku - opłata ta była pobierana w ½ wysokości obniżonej stawki (2500 zł). (pkt 1.2 Tabeli Opłat)
Uchwała nr 13/496/21 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 29 marca 2021 r.

Czasowe obniżenie opłat za zarządzanie i administrowanie środkami pieniężnymi (z wyłączeniem środków pieniężnych w euro) wniesionymi z tytułu wpłat do funduszu zabezpieczającego OTC, a także środkami wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających. (ppkt 5.2 Tabeli Opłat)
Obowiązywało od 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Uchwała nr 33/516/21 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 29 czerwca 2021 r.

Czasowe obniżenie opłat za zarządzanie i administrowanie środkami wniesionymi z tytułu wpłat do funduszu zabezpieczającego OTC, a także środkami wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających. (ppkt 5.2 Tabeli Opłat)
Obowiązywało od 1 lipca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.
Uchwała nr 28/436/20 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 15 maja 2020 r.

W dniu 1 grudnia 2020 r. weszły w życie zmiany do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) w związku z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 23 października 2020 r. zatwierdzającą zmiany dokonane uchwałą Nr 8/416/20 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 4 marca 2020 r. (z późn. jej zm. dokonanymi uchwałą Nr 54/462/20 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 6 sierpnia 2020 r.), które miały na celu:

  • wprowadzenie do regulacji dodatkowego sposobu komunikacji elektronicznej (system GUI), który będzie miał na celu nie tylko zapewnienie uczestnikowi dodatkowego dostępu do systemu rozliczeń, ale również będzie umożliwiał składanie w formie elektronicznej określonych w ramach tego systemu informacji i oświadczeń, o których mowa w Regulaminie rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) lub regulacji wydanej na jego podstawie, w szczególności takich, jak dyspozycje otwarcia i zamknięcia kont rozliczeniowych, dyspozycje dotyczące zabezpieczeń oraz docelowo dyspozycje dotyczące transferów pozycji. System GUI w proponowanej formie (tj. zawierający powyższe funkcjonalności) zostanie uruchomiony wraz z wejściem w życie nowego porozumienia regulującego zasady funkcjonowania tego systemu. Szczegółowa informacja w tej sprawie zostanie przekazana z niezbędnym wyprzedzeniem w odrębnym komunikacie. System SWI będzie nadal funkcjonował jako system obowiązkowy do komunikacji z uczestnikami, natomiast system GUI, zawierający funkcjonalności określone w regulacjach KDPW_CCP, będzie opcjonalny. System GUI w proponowanej formie będzie obsługiwany za pośrednictwem systemu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A.;
  • wprowadzenie zapisów regulujących zasady komunikacji w sytuacjach szczególnych, w tym w przypadku wystąpienia awarii, bądź innych istotnych zagrożeń, jak na przykład obecne zagrożenie epidemiologiczne. W związku z tym dopuszczalne będzie odstępstwo w takich sytuacjach od formy wymaganej w określonych przepisach Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) lub regulacji wydanej na jego podstawie dla dokumentu zawierającego treść oświadczenia lub informacji, które będzie mogło jednak nastąpić wyłącznie za obopólną zgodą KDPW_CCP i uczestnika. Zarząd KDPW_CCP S.A. będzie też mógł w drodze uchwały określić przypadki, w których przekazanie oświadczenia lub informacji powinno nastąpić w postaci elektronicznej za pośrednictwem systemu SWI, systemu GUI lub w formie pisemnej;
  • wprowadzenie zapisów zapewniających możliwość wykorzystania w procesie obsługi niewypłacalności podmiotu, będącego uczestnikiem rozliczającym więcej niż jednego systemu rozliczeń organizowanego przez KDPW_CCP, nadwyżek, które:
    • pozostały po rozliczeniu jego zobowiązań wynikających z uczestnictwa w innym systemie organizowanym przez KDPW_CCP,
    • stanowią jego środki własne, oraz
    • zostały przez niego wcześniej wniesione w celu zabezpieczenia wykonania wszystkich transakcji rozliczanych przez tego uczestnika lub transakcji zawartych i rozliczanych na jego własny rachunek. W takim przypadku KDPW_CCP powinien, zgodnie z zaleceniem ESMA, bez przeszkód wykonać zobowiązania wynikające z rozliczeń transakcji przy wykorzystaniu również w/w środków własnych uczestnika, a nie dokonywać ich zwrotu i wykorzystywać wpłaty pozostałych uczestników, które zostały przez nich wniesione do danego funduszu. Dlatego też zasadne jest, aby środki te stanowiły środki każdego z systemów zabezpieczania płynności rozliczania transakcji. W tym celu nadwyżki te z dniem ich wniesienia na właściwy rachunek prowadzony na rzecz KDPW_CCP będą stanowiły jednocześnie zabezpieczenie finansowe wniesione do każdego z systemów tytułem depozytu wstępnego;
  • wprowadzenie innych zmian mających w szczególności charakter porządkowy.

W dniu 1 lipca 2020 r. weszły w życie zmiany do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) w związku z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 15 czerwca 2020 r. zatwierdzającą zmiany dokonane uchwałą nr 26/434/20 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 15 maja 2020 r.

Zmiany następują w Tabeli Opłat, stanowiącej załącznik nr 1 do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) i dotyczą:

  • w przypadku opłaty z tytułu zarządzania i administrowania środkami pieniężnymi wniesionymi z tytułu wpłat do właściwego funduszu oraz środkami pieniężnymi wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających (z wyłączeniem środków pieniężnych w euro), zmiany progu minimalnego dla tej opłaty,
  • w przypadku opłaty naliczanej od wniesionych papierów wartościowych, obniżenia stawki opłaty z 0,2% na 0,1% kwartalnie przy jednoczesnej rezygnacji z maksymalnych oraz minimalnych ograniczeń kwotowych,

Jednocześnie, w związku z podjętą w dniu 15 maja 2020 r. uchwałą nr 28/436/20 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dniem wejścia w życie zmian Tabeli Opłat, w brzmieniu określonym w uchwale Nr 26/434/20 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. na czas określony do dnia 31 grudnia 2020 r. obniżona zostaje opłata za zarządzanie i administrowanie środkami wniesionymi z tytułu wpłat do funduszu zabezpieczającego OTC, a także środkami wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających, o której mowa w ppkt 5.2. Tabeli Opłat, w ten sposób, że w przypadku, jeżeli wartość naliczenia tej opłaty, jaka wynika z iloczynu 0,1% i podstawy naliczenia opłaty w danym kwartale, przekroczyłaby 100% przychodu osiągniętego na rzecz uczestnika w danym kwartale, pobiera się od tego uczestnika za ten okres opłatę w wysokości 100% tego przychodu.

Czasowe obniżenie opłat za zarządzanie i administrowanie środkami wniesionymi z tytułu wpłat do funduszu zabezpieczającego OTC, a także środkami wniesionymi na poczet depozytów zabezpieczających (pkt 5.1. Tabeli Opłat)
Obowiązywało od 1 stycznia 2019 r. do 29 lutego 2020 r.
Uchwała nr 4/351/19 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 31 stycznia 2019 r. zmieniona uchwałą nr 49/396/19 z dnia 23 września 2019 r.

Czasowe zwolnienie z opłat z tytułu rozliczenia transakcji w EUR (pkt 2.1. Tabeli Opłat)
Obowiązywało od 1 stycznia 2019 r. do 29 lutego 2020 r.
Uchwała nr 5/352/19 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 31 stycznia 2019 r. zmieniona uchwałą nr 56/403/19 z dnia 23 września 2019 r.

W dniu 1 października 2019 r. weszły w życie zmiany do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) w związku z decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 5 września 2019 r. zatwierdzającą zmiany dokonane uchwałą nr 43/345/18 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 21 grudnia 2018 r., zmienioną uchwałą nr 38/385/19 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 17 czerwca 2019 r. oraz uchwałą nr 47/394/19 Rady Nadzorczej KDPW_CCP S.A. z dnia 12 sierpnia 2019 r.

W wyniku wejścia w życie w/w zmian do Regulaminu rozliczeń transakcji (obrót niezorganizowany) następuje:

  • uruchomienie procesu codziennej aktualizacji wymaganych wpłat uczestników rozliczających do funduszu zabezpieczającego OTC zarządzanego przez KDPW_CCP,
  • wprowadzenie zmian w metodyce wyznaczania wartości funduszu oraz wpłat uczestników,
  • zniesienie obowiązku wnoszenia depozytu dodatkowego,
  • zaprzestanie ustalania wartości maksymalnej funduszu,
  • dostosowanie wysokości pierwszej (wstępnej) wpłaty do funduszu,
  • posługiwanie się jednym kodem instytucji na potrzeby związane z uczestnictwem w funduszu,
  • doregulowanie niektórych kwestii związanych z obsługą niewypłacalności uczestnika rozliczającego,
  • poinformowanie o wysokości zryczałtowanego podatku u źródła wobec uczestników rozliczających, którzy są nierezydentami.